Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 24 februari 2009

Varför och när började jag paddla?

Min pappa och hans bröder hade en kajak i deras barndom. Under 40-talet paddlade de mestadels i Småland men också vid den Halländska kusten. Det var en dubbel kajak med en stor sittbrunn. Jag tror att den var byggd av ribbor och segelduk. Ska försöka få ett fotografi på den av pappsen så småningom.
När jag var liten så hörde jag flera historier om deras turer i kajaken. Så att jag också ville börja paddla var nog inte så konstigt. Men då växte upp på 70-talet så blev det då inte en kajak utan en canadensare. Jag tog mitt första paddeltag 3 juli 1976. Ni undrar säkert hur jag kan komma ihåg att det var just det då som jag tog mina första paddeltag. Det gjorde jag inte heller, men jag googlade fram det. Ja, nu gick det ju inte att hitta när jag tog mina första paddeltag. Men jag minns mycket väl att efter att vi varit och köpt kanoten satt jag otåligt framför TVn, tillsammans med min far, och följde Wimbledon finalen mellan Borg och Nastase. Jag tyckte att pappa kunde titta på sammandraget till kvällen och sticka ut och paddla istället. Men med en soffsportande pappa var det inte något alternativ. Jag fick vackert sitta och titta på hela den spännande finalen. Och idag tycker jag att det är lite roligt att kunna googla fram datumet då jag tog mina första paddeltag, ursäkta jag menar datumet då Borg tog sin första Wimbledon seger.
Jag hade mycket roligt med canadensaren under min uppväxt. Mestadels så paddlade jag och lekte med den i Långforsen utanför Sala, där jag växte upp. Men jag paddlade även i Strömsholms kanal och på västkusten med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar