Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 26 februari 2009

4-6 juli 2008. Luröskärgård

88-90) 4-6 juli 2008. Luröskärgård.
Vi åkte från Västerås efter jobbet på fredagen för att kunna paddla hela lördagen. Det tog tre och en halvtimme, plus en halvtimmes stopp, att åka till Ekenäs. Resan var i längsta laget men den visade sig vara väl värd det. Vi hade hört att det skulle bli hård ostlig vind på söndagen så vi beslutade oss för att paddla på den östra delen av skärgården till att börja med.
När vi stod vid bryggan och packade kajakerna pratade vi med en kille som skulle paddla i kapp ett gäng från Frilufts främjandet. Han paddlade ner till Badhallen där resten av Friluffsarna slagit läger. Men vi paddlade istället öster ut till St. Klubben där vi övernattade. Stefan sov i sovsäck direkt på stranden medan jag slog upp innertältet och sov i det. Inte för att jag var rädd för alla grodor som for runt där men innertältet skyddade mot myggen.

Vi vaknade på lördagsmorgonen till vackert väder och det kändes att det skulle bli en solig varm dag. På morgonen paddlade vi sydost mot Klövskär. Här var det mycket vass mellan alla små öar. Så vi trodde först att vi paddlade in bland Klövskären öster om Klövön men vi hade redan passerat ön och gick väster om Klövön. Det var ju lite pinsamt att vi läste så fel på sjökortet men vi skyllde på att skalan var 33´´/1 och inte 50´´/1 som vi båda är vana vid. :-) När vi kommit lite längre söderut såg vi en stor älgtjur springa på en av öarna. Vid Jätten lagade vi lunch och badade. Efter lunchen paddlade vi ner och rundade Lurön och fortsatte sedan väster ut till Stenstacka. Här gick vi iland och fikade men fortsatte ganska snart då vädret nu började bli riktigt kvavt.
Det kändes i luften att det var åska på gång något som även de mörka molnen bekräftade. Jag gick iland på den lilla ön sydväst om Tvärvärpan men det kändes inte bra med tanke på att det skulle blåsa hård ostlig vind på nästa dag och då bli svårt att komma i kajakerna. Istället slog vi läger på södra Tvärvärpan i skydd av den lilla ön jag just besökt.
Jag slog upp tältet medan Stefan bara spände upp en tarp under några träd. Jag han inte att göra fast tältet innan åska, regn och hård vind kom, så jag var tvungen att ligga i tältet i en timme så att det inte blåste iväg. När det värsta hade dragit förbi så kunde jag förankra tältet och se hur Stefan hade det under sin presenning. Han låg och slumrade i sin sovsäck, och var faktiskt helt torr.
Vi grillade kött på en engångsgrill under presenningen och gjorde en potatisgratäng till den. Själv hade jag glömt att ta med något att dricka till maten men det visade sig inte vara något problem.


På söndagsmorgonen blåste det hård vind, mellan tio och tretton meter per sekund, och det gick gäss på vågorna. Så vi var glada att vi kunde sjösätta kajakerna i lä från den lilla ön som vi först hade tänkt slå läger på. Väderleksrapporterna sa att vinden snarare skulle tillta än avta, så det var ingen idé att invänta bättre väder. På tillbaka vägen sökte vi lä genom att ta vägen väster om Lilla och Stora Ålvalen, Gunnarsholmen, Koholmen och Trängeln. Sedan försökte vi gå öster om Halsön men där var det helt igen vassat så vi fick gå väster om denna ö också. Men det gick att gå öster om Långholmen och sedan tog vi vägen genom vassrännan norr om Kalvön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar