Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 26 februari 2009

13-15 juni 2008. Oxelösund - Hävringe

85-87) 13-15 juni 2008. Oxelösund - Hävringe
Stefan hade hyrt den gamla lotsstationen ute på Hävringe för att fira att han hade fyllt år.
Vi startade från OKK på Femöre vid fyratiden på fredagseftermiddagen och paddlade ut i kanalen mot djuphamnen. Vi gick inomskärs så långt det var möjligt då det blåste ca 8 m/s ostligt dvs snett framifrån. Annars var vädret fint med solsken. Vi stannade till vid Bredskär för en fika i kajakerna. Väl framme vid Hävringe så hade klockan blivit halvåtta på kvällen.
Jag och Claus slog upp våra tält medans Stefan och Maria bodde i lotshuset.

Efter frukost så paddlade vi ut till S Kränkan som ligger i utkanten av sälskyddsområdet, men några sälar syntes inte. Vågorna var ganska stora och jag kände en viss instabillitet i min kajak. Stefan och Claus lekte för fullt i de brytande vågorna.När vi återvänt till Hävringe så fick jag låna Claus P&H Quest, och tog en sväng runt ön. Den kändes väldigt trevlig. Han har dessutom byggt stöd runt sätet så man fick ett bra stöd runt rumpan, kanske något som även jag borde göra.

Söndagen bjöd på lite kraftigare vind, 10-12 m/s, snett bakifrån med vågor som var ganska besvärliga. Jag var lite nervös inför hempaddlingen när vi stod och vinkade av de andra som blev hämtade av en båt. Även Maria, som hade ont i handleden åkte med dem. Jag försökte hålla koll på vågorna och stack in paddeln i dem när det kom en lite större från sidan. Det gick riktigt bra och när vi närmade oss Oxelösund gick vi iland på en ö för att fika. Efter fikat så blåste Stefans kajak iväg när han skulle kliva i. Som tur var så satt Claus redan i sin och kunde paddla i fatt den och bogsera tillbaka den till Stefan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar