Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


onsdag 25 februari 2009

13 januari 2008, Oxelösund

I brist på aktuella paddelturer så jag tänkte börja med en backlogg med ett urval av turer från 2008.

68) Söndagen den 13 januari 2008, Oxelösund
Denna vackra söndag skulle Stefan provpaddla och recensera en ny kajak från P&H, så Jocke och jag passade på att följa med honom till Oxelösund.
Vid halvtiotiden på förmiddagen mötte vi upp Claus och Thomas vid OKK på Femöre. Vädret var fantastiskt några grader varmt och strålande solsken. Vinden var däremot kännbar från sydväst.
Vi började paddla sydväst mot vinden till en ö där vi gick iland och tog en kopp kaffe. Vid detta stopp passade jag på att fixa mitt roder som hade krånglat på vägen ut. Den ena styrlinan hade lossnat så det gick bara att styra åt vänster…förlåt jag menar naturligtvis babord. Nåja, jag är inte så kinkig av mig som ni snart kommer att se så räknar jag paddelsträckan i km och inte i sjömil eller distansminuter.
Härifrån var det surf, i med vind, som gällde ända ner till Beten. Efter en stund så stod det klart för mig att det var lika jobbigt att paddla med vinden och vågorna som att paddla mot, fast det går ju förstås mycket snabbare.
Vid surf i en av våg så skar min kajak upp mot vågen. I denna snabba höger sväng så tappade jag balansen åt vänster dvs jag rullade neråt på vågens framsida, där det inte fanns något vatten att ta stöd mot. Min första kapsejsning var ett faktum! Jag tog mig lugnt ur sittbrunnen och såg att Thomas var på väg för att hjälpa mig. Han hade lite svårt att tömma kajaken så jag fick trycka ner aktern när han lyfte upp fören. Sedan tog jag mig ganska enkelt upp i kajaken och tömde det sista vattnet med pumpen ur sittbrunnen medan Thomas höll i min kajak. När jag även fått på kapell och fått tag i paddeln släppte han.
Trotts att vattnet var ganska kallt så frös jag inte det allra minsta i min torrdräkt. Under dräkten, som är av skalplaggs typ, hade jag först ett tunt ylle ställ och sedan ett ganska tunt fleece ställ. På huvudet hade jag en ylle mössa som faktiskt värmde även när den var blöt. Jag brydde mig inte ens om att byta till en torr mössa. Ylle är fantastiskt.
Väl framme vid Beten så åt vi vår medhavda matsäck i solen. Det var skönt att få vila en stund för jag var riktigt trött i handleder, axlar och underarmarna.
Efter rasten rundade vi Beten för att sedan börja ta oss tillbaka till Femöre via djuphamnen. Här passerade vi ett stort tankfartyg som precis hade bogserats in av tre bogserbåtar. När man sitter i en liten kajak så känns dom här tankfartygen väldigt stora.
Den paddlade sträckan blev: 22 km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar