Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 26 februari 2009

3 och 4 maj 2008, Ridön

77, 78) Lördag och söndag 3 och 4 maj 2008, Ridön.
Denna helg var det kajak och friluftsmässa vid Kanothuset. Sonja hade mailat mig tidigare i veckan och skrev då att hon tänkte besöka mässan för att titta på tält, och undrade om vi kunde paddla ut till St. Sandskär. Men när helgen närmade sig så hade vi bestämt oss för att övernatta i tält på någon ö i Mälaren.
Vädret var till en början mulet men så fort vi började packa kajakerna så sprack himlen upp och vinden var i det närmaste noll m/s.
Vi paddlade först ut till St. Sandskär via Almö-Lindös västra sida. Där lagade vi lunch, färsk ravioli fylld med tomat och mozzarella och ostsås. Vid lunchen fick vi även skåda myggparning i stora svärmar (kolla ovanför mitt huvud på fotot).
Sedan fortsatte vi att paddla söderut ner mot Ridöns sydvästra sida där vi paddlade in i arkipelagen. Jag hade lite problem med orienteringen då jag var osäker på om vi kom in i sundet mellan Ekholmen och Sundbyholmsön eller mellan St Smörskallen och Grässkär.
När vi kom fram till Moholmen så såg vi att det var uppsatt skyltar som varnade för nötkreatur. Vi valde därför att fortsätta ut ur sundet och slå läger vid Kuröns östra sida. Detta var en väldigt trevlig tältplats dock utan kvällssol. När jag nu tittar på bilden undrar jag vem som tog med alla plastpåsar.
Efter frukost paddlade vi tillbaka mer eller mindre samma väg som vi paddlade ut. Inne i Ridöarkipelagen gick vi dock norr om Gåsudden på Långskär. Och lunch lagades och intogs på Lilla Sandskär. Här kändes det som om det var regn på gång och vi tog på oss regn jackor när vi paddlade ut mot skåphomen. Detta visade sig dock vara ett misstag så vi fick snart stanna och ta av oss regnkläderna.
Den paddlade sträcka denna helg blev: 44 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar