Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.

onsdag 25 februari 2009

26 och 27 januari 2008, Källvik-Hartsön

I väntan på årets paddelturer så jag skriver jag en backlogg med ett urval av turer från 2008

69, 70) Lördagen och söndagen den 26 och 27 januari 2008, Källvik-Hartsön

När vi i december på adventspaddlingen satt och fikade på st. Sandskär föreslog Humbla att vi skulle göra en övernattningstur i början av januari. Av olika anledningar så blev denna tur inte av. Så när kustharen några veckor senare lyste just en övernattningstur i Sörmlandsskärgård på sin blogg, http://kusthare.blogg.se/, var jag inte sen att haka på.
Stefan föreslog först att vi skulle starta i Oxelösund och paddla ut till en gammal fiskestuga på Källskären i den yttre skärgården. Men allt efter som helgen närmade sig blev vädret osäkrare, och med full storm i södra delarna av landet, så ändrades planerna. För att undvika en oskyddad paddling tillbaka på söndagen bestämde vi oss istället för att starta vid Källviks brygga och övernatta på någon lämplig ö söder om Hartsön.
Vädret under lördagen var molnigt och nästan vindstilla med en temperatur runt noll. Vi startade från Källvik vid lunch och paddlade söderut efter Långöns östra sida. När vi kom fram till Björkskär paddlade vi in i fågelskyddsområdet, som så här års kan besökas. Efter lite snirklande bland små kobbar och skär i fågelskyddsområdet fortsatte vi söder ut.
Vid Hartsön sydöstra sida slog vi läger för natten på en liten ö. Efter ett parti Backgammon inne i tältet gick vi ut för att laga mat under en fantastisk himmel med gnistrande stjärnor och nästintill fullmåne.
Till kvällsmat lagade vi en Thai inspirerad vegetarisk färs rätt med kokosmjölk, mango chutney, banan och ris.
Under natten så tilltog vinden och vi konstaterade att det var skönt att vi inte hade gett oss av längre ut i ytterskärgården.
Efter att vi ätit frukost, med tältet och övrig utrustning vara kvar på ön, paddlade vi runt bland fågelskyddsområdena söder om Hartsön.
Väl tillbaka på ön så lagade vi och åt lunch innan tältet revs. När kajakerna var packade så började en ganska hård paddling i tuff motvind tillbaka till Källviks brygga. Vi försökte underlätta paddlingen genom att ta skydd från vinden bakom flera öar när vi kryssade oss fram mellan öarna. Till slut så återstod bara en lång oskyddad överfart som även den klarades av.
Det blev en härlig helg, där vi fick se flera havsörnar och hjortar på nära håll, som jag kommer att minnas länge.
Total paddlad sträcka under helgen blev 28 km.