Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 3 mars 2009

Sportlov.

Höll på att glömma att skriva några rader om förra veckans sportlov. Mot slutet av veckan följde jag och min dotter Ellen med våra vänner Johan, Ann och Gustaf till Gillersklack. Vi lämnade Västerås på fredag förmiddag för att komma fram till Kopparberg lagom till lunch. Här gjorde vi ett besök på den lokala pizzerian/grillen/kebaben, som såg ut som vilket hak som helst. Här satt vi och funderade på vad man gör i Kopparberg förutom bärs? Svaret kom omedelbart, man äter spagetti med köttfärssås. Det låter kanske inte så unikt, men om ni hade sett storleken på portionen som serverades till mannen vid bordet intill oss så skulle ni ha förstått varför vi tappade hakan. Storleken på tallrik, eller snarare uppläggningsfatet, som spagettin serverades på var så gigantisk att den får portionerna hos Lappens i Hedemora att framstå som små barnportioner. Storleken på kebab- hamburgertallrik och pizzor var mer normala, men var väldigt välsmakade.
Ingen av oss hade tidigare varit vid Klacken men från nätet hade vi sett att det skulle finnas längdspår, några pister, pulkabacke och ett badhus.
Johan och Ann började med att åka längdskidor i spåren medan jag och ungarna försökte åka bob i djupsnön, vilket inte var så lätt. Det slutade med att vi fick besöka pulkabacken med boben. Till kvällen besöktes badhuset där den stora attraktionen ”Stört vågen” snabbt blev E och G favorit. Även om Stört vågen är avsedd för barn så provade faktiskt både J och jag den. :-)
Under lördagen åkte jag och Ellen slalom hela dagen. Backarna var väl ingen större sensation men de var tillräckliga för en åttaåring.
För två år sedan åkte jag bakom henne och sa ”Ellen nu får du sakta ner”, ”Ellen det går för fort nu!”, ”ELLEN BROMSA”. Förra året tog hon det lite lugnare. Men efter att tidigare i år ha gjort en rejäl vurpa i Romme så hon var väldigt försiktig nu. Under hela förmiddagen var hon så försiktig att vi fick köra några åk vid knappliften. Men efter det så släppte det mer och mer.
Även söndagen tillbringades i pisten innan vi gav oss av hemåt på eftermiddagen.

/Jonas
Ps. Om det är någon som undrar, så fick mannen på det lokala haket inte i sig all spagetti. Ds.

1 kommentar:

  1. Tack snälla för att ni följde med - det var några dagars underbar semester som vi gärna gör om!!

    :-)) A & J och G

    SvaraRadera