Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


måndag 9 mars 2009

102, 103) 7-8 mars, Övernattningstur till L Oxelholmen.

När helgen närmade sig hade väderleksrapporterna blivet sämre, med vindar på 11 m/s och våghöjder på 2 meter, i Söderarms yttre skärgård. Så sent på fredagskvällen beslöt vi oss för att hitta en alternativ rutt.
När Stefan kontaktade Gustavssons Båtservice på Vindö, för att frågade om isläget, fick han höra att isen låg vid Sollenkroka och att posten ut till öarna fortfarande gick med svävare. Vi antog då att den inre skärgården låg inbäddad i is. Och med ett lite tufft väder, åtminstone för en marstur, i den yttre skärgården bestämde vi oss för att paddla i mellanskärgård.
Vid lunchtid på lördagen så la vi i kajakerna vid Stavsnäs och började paddla söderut ut med Runmarö. Vi snirklade sedan runt bland öarna söder om Runmarö och emellanåt fick vi vända tillbaka på grund av is. Efter en lunch rast så hamnade vi tillslut på Lilla Oxelholmen där vi slog upp tälten. Ja, åtminstone jag och Jakob medens Stefan, som vanlig, bara spände upp ett vindskydd.
Jag hade lovat att stå för kvällsmaten och det blev kyckling, stora vita bönor, gul paprika, soltorkade tomater, körsbärstomater som frästes i citronolivolja. Detta blandades sedan med färsk spenatravioli fyllda med ricottaost. Slutligen ströddes färskhyvlad Parmesan ost över det hela. Middagen avnjöts sedan vid lägerelden.
På söndagsmorgonen vaknade jag relativt sent och vi låg nog där och lurpassade på varandra, ingen ville nog gå upp först. Men tjugo i nio så klev jag upp och då började även de andra röra på sig. Ingen av oss hade bråttom att komma iväg så vi rev tälten i lugn ro och packade kajakerna. När vi åt frukost så kunde vi beundra en havsörn som gled förbi ovanför oss.
På söndagen rundade vi Runmarö innan vi tog oss tillbaka till Stavsnäs.
Den paddlade sträckan blev 27 km.

2 kommentarer:

  1. Har alltid undrat hur i hela friden du kan mäta hur långt du paddlar.Med ngt instriment eller? förlåt en som bor på landet. kram kusinen.

    SvaraRadera
  2. Hej kusinen på landet!
    Jag har alltid en karta eller sjökort när jag paddlar och kan med hjälp av den hålla koll på vart och vilka vägar jag paddlar. Det flesta av kartorna som jag använder har skalan 1:50 000. Det innebär att varje centimeter på kartan motsvarar 500 m. När jag sedan kommer hem lägger jag ett snöre på kartan utmed den väg jag har paddlat och mäter sedan längden på snöret och multiplicerar med den aktuella skalan. Har jämfört min mätmetod med några kompisars GPS:er och den är faktiskt förvånansvärt exakt.
    Men prylbög som jag är så tittar jag på en GPS, den skulle kunna ge mig en utskrift av turen när man kommer hem. Och det vore ju extra kul nu när man börjat blogga.
    Hälsa "Kojävlarna" /kusinen från stan.

    SvaraRadera