Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


fredag 20 mars 2009

Gubbe! Jag?

Vaknade i morse med den fruktansvärda insikten att jag blivit en gubbe…nej, nej inte något fysiskt utan mera på det mentala planet. Vad är då definitionen på en gubbe? När jag var i de tidiga tonåren så brukade min kompis Jocke säga ”det måste vara en gubbe med hatt” när vi såg en bil som körde sakta. Och vi tyckte nog att alla som hade hattar på den tiden var gubbar. Om någon som kör sakta och har hatt är definition på en gubbe även idag, så är jag nog gubbe nu. Men det var varken bilkörning eller mina hattar som fick mig att komma till den jobbiga insikten. Utan det var att jag inte klarade av att lyssna på radion i morse. Jag hade sovit lite längre än vanligt så Morgonpasset i p3 hade precis startat. Att vakna till en gapande ungdom med förställd röst som dessutom hånflinade hela tiden var mer än vad jag klarade av. Jag slängde mig på radion och rattade in en annan kanal där Rock-klassiker spelas, men jag orkar inte med reklamen ”Bababasuta” som hela tiden spelas där. Kanske vaknade jag bara på felsida? En gång ingen gång brukar man säga, men jag var med om något liknade för ett tag sedan då jag bytte till p3 från Radio Rix, där jag retade mig på en äldre man med humor som en tonåring höll låda. Va fan, har jag kommit dit hän att det bara är p1 som inte retar upp mig på morgonen? Det känns hårt att erkänna, men jag låter verkligen som en sur och gnällig gammal gubbe…ja, och hatt har jag ju också.

7 kommentarer:

  1. Känner en till "gubbe" som alltid ställer om min bildradio till P1 när han haft min bil - det gillas inte!

    Skönt att jag inte är där än.... ha ha ha
    så nån Gumma är inte jag iallafall :-))
    men det finns säkert andra kriterier för när man är en Gumma . . .

    Ikväll får vi iallafall se och höra en ungdomlig Gubbe som fortfarande kan rocka loss!

    Globen soon we come - for Uffe Lundell

    :-) Se you soon Gubbeman

    SvaraRadera
  2. Larsson du rockar fett!!! Jag håller med varenda ord vad du säger!

    Vi som har fattat!

    SvaraRadera
  3. Killar över 40 ÄR GUBBAR men när det gäller tjejer finns det de som redan är tanter vid 20 men som fortfarande vill vara tjejer vid 70 (men ser ut som sjutton) Hur som helst är Du jättesnygg i hatt.

    SvaraRadera
  4. Hihi,
    Jag vet inte vilka kriterier som gäller för en Gumma, men jag brukar kalla min dotter för lillagumman. Tycker att det låter ganska gulligt, men jag tycker inte att det låter lika gulligt när hon svarar "lillagubben".

    Okej, vi killar över 40 kanske är GUBBAR. Men vad är då tjejer över 40?
    /Gubben i hatt

    SvaraRadera
  5. Om definitonen av gumma/gubbe är att man vill stänga av morgonradio har jag varit det sedan sena tonåren...Gillar någon att höra på Adam Alsing/Gert Fylking/ Gry Forsell/valfri överskattad gaphals på morgonen (eller vid någon annan tidpunkt på dagen för den delen?)Jag har itne hatt men känner mig lite gummig sedan jag började undervisa högstadielever, önskar att det gick att byta kanal på dem också iband.

    SvaraRadera
  6. Fridolin, du kanske ska ta med en programmerbar fjärrkontroll till skolan och prova om den funkar på ungarna! Går det inte att byta kanal kanske du åtminstone kan sänka volymen på dem.

    SvaraRadera
  7. Jag har en kompis som alltid envisas med att lyssna på P1 när han kör bil..han är 23..och jag lovar att han gör det för att jävlas med mig.

    SvaraRadera