Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


lördag 27 november 2010

Adventspaddling, i grevens tid

Nej, nej, jag menade inte att var i grevens tid som det blev första advent. Det är väl snarare som vanligt med det, jag blir lika förvånad och överraskad varje år. Nej, jag menade att det var i grevens tid som vi kom sjösatte kajakerna för adventspaddlingen. I veckan var det öppet vatten i Hässlösundet och vid Björnöbron, där vi hade tänkt lägga i kajakerna, vid lördagens adventspaddlingen. Men i torsdags så la sig isen här, så i gårkväll, när jag kollade upp en alternativ iläggningsplats så var det öppet vatten vid Björnöbadet. Men i morse när vi kom dit så låg det två cm is i hela Björnösundet. Det kändes lite snopet när det var öppet bara några timmar tidigare. Så vi åkte till Lövudden, där vi var tämligen säkra på att det skulle vara öppet vatten. Det visade sig dock att isen även låg där. I ett sista försök åkte vi till Lögarängen där vi äntligen stötte på vatten i flyttande form.
Vi började paddla söderut till Kattskär där det, i lä, på västsidan låg en del is. När vi paddlade genom denna issörja så byggde det på med is på paddlarna. Härifrån vek vi av österut för att gå ner mellan Västra holmen och Elba och sedan inta fika på Östra holmen. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, för när vi närmade oss sundet såg vi att isen hade lagt sig även här. På sina håll var vattnet lite segt och man kunde se hur iskristallerna började bildas på ytan.
Då isen låg runt flera av öarna och snöandet tilltog så ändrade vi våra planer och paddlade upp till Amundsgrundet istället, där vi gick iland för att fika. Även i år så hade Stefan tagit med sig ved för att göra upp en eld. Brasan värmde gott samt gav en väldigt trivsam känsla.


Som traditionen nästan kräver så hade jag, även i år, bakat lussekajaker och som tillbehör till dessa hade Daniel bakat pepparkakspaddlar. Hoppas att han tänker fortsätta med det och gör det till en tradition.
Efter paddlingen hade André bjudit in oss till bastubad på Björnö stug & aktivitetscenters vedeldade bastu. Tack, det värmde härligt.
Vi som paddlade var: Erik, Stefan, Daniel och jag som ledde turen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar