Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 18 november 2010

Hamarøya till Tranøy fyr

Efter att vi igår steg upp kl 05:00, för att ta färjan över till Lofoten, så tog vi idag en liten sovmorgon. Målet för dagen var att paddla norr om Hamarøya i Vestfjorden för att eventuellt kunna se några späckhuggare.
Vi åkte först ut till nordväst sidan för att kolla om vi kunde starta vid Buvåg. Vi bestämde oss dock för att hitta en lite mer skyddad iläggningsplats, på östsidan, och åkte vidare till Holmneset som ligger i den norra delen av Hamsundspollen.
När vi packade kajakerna så kom en havsörn flygandes ett tiotal meter ovanför oss. Vi funderade på om djuren här är så oskygga pga att de inte störs så ofta av människor. Kanske beror det på det, men helt klart är i alla fall att man kommer närmare djuren här jämfört med hemma.
Först hade vi lite svårt att bestämma oss för om vi skulle paddla västerut på nordsidan av Hamarøya eller nordost ut till Tranøy Fyr.
Väl i kajakerna bestämde vi oss för att paddla västerut. Men efter en stund siktades en fiskebåt några km nordost om oss, ute på fjorden, och ytterligare en som var på väg dit. Då detta var i riktning mot Tranøy Fyr så ändrade vi oss och satte fart mot dem. När vi kom fram till dem frågade vi om de hade sett några orcas. Men det hade de inte, och de var överhuvudtaget inte så pratglada så vi paddlade ganska snart vidare.
Jag skulle tro att vi var halvvägs ut till fyren, när vi mötte fiskebåtarna, så vi fortsatte bara och paddla på. Vågorna var inte särskilt höga men det var ganska fina dyningar, från gårdagens hårda vind, som gjorde att vi idag fick lite lite mer havspaddlingskänsla än tidigare.
Efter att vi tagit några fotografier, på den vackra fyren med fjällen i bakgrunden, så vände vi tillbaka.
I solnedgången låg Hamnes och Hansbakkfjellet makalöst vackert framför oss. Både Stefan och jag försökte fånga detta på bild, men det resultaten är tyvärr ganska missvisande.
Strax före solnedgången var vi tillbaka till Holmneset, och som vanligt kunde vi se den stora skillnaden mellan flod och ebb.När kajakerna var lastade åkte vi till Buvåg för att äta vår, något sena, lunch och se det sista av solnedgången.




1 kommentar:

  1. Även om jag tycker ditt äventyr verkar hur spännande som helst, så kan jag nog ana vad man tänkte på fiskebåten. "Vad är det för j*vla idioter som paddlar här vid den här årstiden". Men jag ser fram emot fler bilder, speciellt de med spännande möten....

    /Erik

    SvaraRadera