Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


onsdag 17 november 2010

Paddling vid Lofoten

Väderleksprognosen för onsdagen var betydligt sämre än tidigare dagar, hård sydligvind, regn och några mildgrader.
Vädret var alltså inte så roligt vare sig på svenska eller norska. Under de två första paddeldagarna hade vi, på andra sidan Vestfjorden, sett de otroligt vackra fjällen på Lofoten. Vi insåg att den hårda sydliga vinden skulle vara ännu värre på Lofotens södra kust, men vi hade tänkt hitta någon liten vik på den norra sidan. Så vi bestämde vi oss för att ta färjan från Bognes över till Lødingen på Lofoten för att få se dessa fjäll på lite närmare håll.
Vi klev upp vid femtiden på morgonen och tog den tidiga färjan. Att få se soluppgången på Lofoten var en upplevelse. Det var nästan så att vi trodde att det brann bakom några av fjällen. Under den ganska lång bilresa stannade vi flera gånger och fotograferade. I princip så regnade det under hela bilfärden, men när vi kom fram till Borgvåg så slutade det att regna.
Då resan blev ganska lång intog vi lunchen innan vi sjösatte kajakerna i Ytre Borgvågsfjorden. I vindbyarna var blåsten så hård att vi valde att vi valde att paddla Västerut nära land. Vid ett tillfälle, när vi satt i kajakerna, skulle Stefan filma och bad mig stanna upp men jag drev iväg ganska fort med vinden så jag vet inte om det blev något med filmen. I den här fjorden kunde vi faktiskt känna att tidvattnet skiftade från flod till ebb. Efter drygt en timmes paddling så vände vi tillbaka mot bilen.






















Det här var definitivt den längsta bilfärd jag gjort för så kort paddling, men det var värt det. Förutom paddlingen så kunde vi under bilfärden njuta av Lofotens vackra och storslagna landskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar