Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 2 juni 2009

Fiske vid Hojensån 29-31 maj

Har många gånger hört mina kollegor prata om en fiskehelg som de brukar åka iväg på varje vår. Och i år fick även jag följa med, kul. Jag hade inte fiskat på femton år, så det var med en viss nervositet som helgen närmade sig. Skulle jag verkligen platsa i detta hängivna fiske gäng? Som alla vet kan man ju dölja brist på kompetens genom att införskaffa bra utrustning, så det var aldrig tal om något komplett fiskeset från OK för 99 kr. Följaktligen gjordes ett besök i den lokala sportfiske butiken i kvarteret där jag bor några dagar före helgen. Här kompletterade jag min oanvända haspelrulle, som jag fick av min bästa kompis för några år sedan, med ett litet nätt spö för trehundra pix och en tvinnad lina för två hundringa. Förutom detta så köpte jag även några nya drag för en hundring. Så med ett förstärkt självförtroende såg jag nu fram emot helgen.
Ola, som arrangerar det hela, hade hyrt Hojensån i Dalarna från fredag morgon till söndag kväll. Då vädret var fantastiskt fint redan från fredagen åkte de flesta dit redan vid lunchtiden på fredagen. Själv var jag uppbokad med annat och kom inte dit förrän vid tiotiden på kvällen. Då satt de flesta runt lägerelden med en öl i handen och njöt.
Vid Hojensån finns en fiskestuga med träbritsar efter vägarna och en eldstad i mitten. När mörkret hade infallit sig såg det väldigt inbjudande ut, med en mysigt sprakande eld, så jag brydde mig inte om att slå upp mitt tält utan slängde mig i sovsäcken på en av britsarna och sov. Ja sov och sov, med sex snarkande medelålders män i en liten koja blev det väl lite si och så med sömnen. Så när vi på lördagsmorgonen fick ytterligare förstärkning så upplät jag gladeligen min plats i stugan och slog upp tältet. Det är skönt med en egen kuppé.
Efter att ha fiskat i en halvtimme och satt två drag i botten så övergav jag min gamla fiskeknop och hittade på en ny. Antagligen dög inte den gamla hederliga knuten åt den svindyra tvinnade linan, men med den modifierade knuten så satte jag inga fler drag i botten.
Hur gick det då med fisket? Jo, de flesta fick nog någon eller några fiskar. Även jag lyckades tillslut få en regnbåge, på ett abborrdrag… lyckligtvis så var det inte bara jag som inte viste att det var ett abborrdrag, utan även denna regnbåge var ovetande om detta. När jag nu fick en fisk så upptäckte jag att min utrustning fortfarande saknade några saker, en håv och en tång till exempel. Även en filékniv hade nog varit bra att ha införskaffat, men inte ens den bästa filékniv skulle ha kunnat dölja min totala okunskap i att filea en fisk. Som tur var såg Ola att jag inte hade den blekaste aning om hur jag skulle göra så han fixa det med några snabba snitt.
Efter att jag fått hjälp med att ta hand om regnbågen fortsatte jag att fiska med ett lämpligare drag, som jag visserligen inte fick någon regnbåge på men väl en liten gädda…
Helgen bjöd på helt otroligt härligt väder och bra fiske. Själv bjöd jag på kolbullar, sent på lördagskvällen då jag tog jag fram min kolbullepanna, vilket blev ett uppskattat inslag. Någon undrade var man kan köpa en riktig panna med rund botten. Min kommer från Kolbottenpannan i Ockelbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar