Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


onsdag 3 juni 2009

Le trou normand

Ursäkta min franska, men det är så det normandiska hålet heter på sitt original språk.
I onsdags var jag hemma hos pappa, han hade röjt i något skåp och hittat några spritflaskor. Han är ju inte precis intresserad av sprit (undrar var mitt intresse kommer från?), men en flaska calvados hade fångat hans nyfikenhet. Jag frågade om det var det normandiska hålet han var ute efter. Men han tittade bra lite frågande på mig och undrade vad det var.

På torsdagskvällen var jag och resten av avdelningen hemma hos en kollega, som bjöd på god mat. Efter maten kom det fram en flaska calvados. Så jag frågade, hur är det med ”le trou normand” mellan vilka rätter ska den intags? Men även i detta sällskap undrade man vad jag pratade om. Så jag sa att jag tror att man i frankrike använder calvadosen som en digestive mellan några rätter och då kallar den för ”le trou normand” eller det normandiska hålet. Men jag vet inte om det är före efterrätten som man ska ta den eller om det är tidigare. Men det funkade utmärkt att ta den före en av efterrätterna som vi bjöds på. :-))

När jag sent i fredagskväll kom till Hojensån så blev jag omedelbart bjuden på… ja just det, ett glas calvados. I detta sällskap av gourmander var jag övertygad om att man kände till det normandiska hålet. Men inte ens Ola, som brukar ha koll på det mesta om mat och dryck, kände till detta.

Hur som helst, tre kvällar på raken och tre flaskor calvados i olika sammanhang, kan väl inte vara en tillfällighet? Calvados måste helt enkelt vara sommarens hetaste innedryck. Kan denna popularitet bero på en viss granne med ett karaktäristiskt nackstöd, som brukar komma med en flaska calvados och bjuda på en stänkare…

Surfade lite ikväll på ”det normandiska hålet”. Fick då veta att det var just för att göra plats i magen för mer mat som det kallas det normandiska hålet.
Äppelcider har destillerats i Normandie sedan 1500-talet och fick namnet calvados på 1700-talet. Mot slutet av 1800-talet kom det stora genombrottet för calvadosen, delvis beroende av att vinlusen då härjade i Frankrikes vingårdar.
Läste också att denna äppelsprit har under vissa perioder varit bannlyst av kyrkan för att den ansågs ha en stimulerande inverkan på sexualdriften.

4 kommentarer:

  1. Hmm, jag trodde all alkohol hade stimulerande inverkan på sexualdriften..även nattvardsvin i för stora mängder.
    Har nog aldrig druckit calvados dock..

    SvaraRadera
  2. Hmm, vid närmare eftertanke så har du nog rätt. Men jag har hört att den går åt motsatt håll efter allt för stora mängder, men det är nog bara en skröna… :-)

    SvaraRadera
  3. Har helt missat det normandiska hålet mina Frankrikemånader till trots men det kan vara så att fattiga studenter inte har råd med digestif eller så var det helt enkelt för att jag var i Lyon. Blev dock nyfiken och googlade lite jag med och du har helt rätt. Mitt i maten innan köttet ska man ta den, ett halvt glas calvados av bästa sort och en kula äppelsorbet däruti. Det ska ju till en fransman för att komma på en sån sak-glass mitt i maten...

    SvaraRadera
  4. Mitt i maten innan köttet, tack Fridolinen. Jag kom ihåg att det skulle vara mellan några rätter men inte mellan vilka.
    Glass mitt i maten… Hm jo, fransmän är ju som dom är. När jag var i Paris så hade IKEA serverat köttbullar med lingonsylt och när lingonsylten tog slut så ersatte man den gladeligen med jordgubbssylt…

    SvaraRadera