Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


söndag 3 maj 2009

Korvgrillning vid Toftsjön

Började dagen med ett besök på kajak och friluftsmässan vid kanothuset. Där pratade jag med en massa paddelkamrater samt tittade på en massa kajaker. Provpaddlade bl.a. Trappers nya Royal, en kajak som jag gärna skulle vilja prova vid fler tillfällen. Men det blir nog ingen ny kajak för mig i år, istället provade jag en kajak som jag har tänkt köpa till Ellen, Tahe Lifestyle.
Efter mässbesöket åkte jag med min kompis Johan, hans son Gustaf och dennes kompis till Toftsjön, som är ett av mina favorit utflyktsmål. Jag har varit här ett flertal gånger tidigare med Ellen. Vi har då parkerat väster om Toftsjön och vandrat runt hela sjön, tror att det blir en runda på ca. fem km. Men eftersom Johan jagar i dessa trakter kunde vi öppna vägbommen och köra fram till sjöns östra sida. Det innebar att vi kunde parkera lite närmare grillplatsen och barnen slapp gå så långt.
Det speciella med Toftsjön är dels grillplatsen beläget vid sjöns sydöstra del och klippblocken öster om sjön. Grillplatsen ligger nere vid vattnet på en liten udde och alldeles ovanför ligger ett stort vindskydd. Här är det eftermiddags och kvällssol. Klippblocken vid den östra sidan är enormt stora och flera av dem ligger huller om buller så att det bildas små grottor.
Pojkarna krälade och klättrade under och över klippblocken och var alldeles tagna av naturen. Efter en stund tog vi en paus från speologin och grillade vi korv vid grillplatsen. Men snart var vi tillbaka och klättrade på klippblocken igen. När vi tillslut gav oss av hemåt så sa Gustaf att han snart ville återvända hit igen.

1 kommentar: