Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


fredag 22 maj 2009

Premiärtur med Ellens nya kajak.

Har varit hemma några dagar med Ellen som har haft ont i halsen. Men lagom till fredagskvällen var vi trötta på att sitta inne och häcka, så då åkte vi ner till Mälaren för att invigda hennes nya kajak.
Det var inte någon strålande sol, inte heller någon överväldigande värme, men det var i det närmaste vindstilla vilket är en god förutsättning när man ska paddla med barn. Vi startade från Björnösundet vid halvsex och paddlade norr ut mot Östra holmen. Det tog en stund för henne att lära sig hur rodret fungerar men sen gick det bättre och bättre. Vi rundade ön från väster och stannade på norrsidan, vid badplatsen för en fika paus. Efter pausen paddlade vi vidare och rundade holmen innan vi kom tillbaka till kanothuset.
Jag tycker att kajaken gick fint i vattnet och hon fick även upp en bra fart när hon paddlade på lite. Även om vi båda två tyckte att det gick bra så blev hon lite trött emellanåt och då kom det hemsydda bogsersystemet väl till pass. Hon sitter dock lite lågt i sittbrunnen, ska prova framöver med någon form att sittkudde för att se om det går lättare med paddeltagen.

7 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut på Er paddlingstur. Nu försvinner nog resterna av Ellens halsont när hon fått andas in "havsluften" från Mälaren.
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Härligt-En ny Hav medlem?

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en härlig tur. Men jag tror inte att den gjorde vare sig från eller till på halsen. Men vi behövde mog lite frisk luft.
    Kramisar (kan det vara mammsen som är anonym tro?)

    SvaraRadera
  4. Jodå, visst har du rätt Robert, det är en ny medlem i Havspaddlarna. HAV har faktiskt fått tre nya medlemmar, under tio år, i vår!

    SvaraRadera
  5. Det var tyvärr bara mammsen som skickade kramisar

    SvaraRadera
  6. Kramis mammsen, såg att vi kommenterade samma sak samtidigt på Moas mys.

    SvaraRadera
  7. Ja med ett bogseringssystem skulle jag också kunna "paddla" långt, låter ju toppen att kunna sitta i en kajak och käka bullar och läsa en bok medan någon annan gör jobbet.
    En gång för längesen paddlade jag kanot, det slutade med blåsor i händerna och en tur in i buskagen som växte längsmed kanalen. När dom sen undrade vilka som ville testa kajak så tyckte jag att korvgrillning lät mer spännande.

    SvaraRadera