Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 12 maj 2009

Fler som navigerar fel i Lurö skärgård

I somras var jag och Stefan i Lurö skärgård för att reka lite inför en tur som jag skulle hålla där någon månad senare. Redan efter någon timmes paddling så upptäckte vi att något var fel, och efter lite kliande i huvudet kunde vi konstatera att vi hade paddlat längre än vad vi trodde. Vi skyllde då på att vi hade en annan skala på sjökortet än vad vi var vana vid. Så när jag nu läste en artikel från TT om hur man, just på grund av en felnavigering i Lurö, hittade ett förmodat vikingaskepp kunde jag inte hålla mig för skratt :-)) Hehehe inte ens proffsen verkar kunna hitta rätt bland alla öarna.
”Vrakfynd i Vänern
Ett vrak som hittats på Vänerns botten kan vara ett vikingaskepp.
– Det skulle i så fall vara det första förlista vikingaskeppet som hittats i Sverige, säger marinarkeolog Roland Peterson. Det 20 meter långa vraket ligger i Lurö skärgård, uppger lokala medier. – Vi ska inte dra för stora växlar på det här, men alla mått är typiska för vikingatiden. Vi har också bärgat ett svärdsliknande föremål och en spjutspets och det är väldigt ovanligt att man hittar sådana fynd i skeppsvrak, säger Roland Peterson, som arbetar vid Vänermuseet. Fyndet gjordes aven slump i onsdags. Kustbevakningen, som samarbetar med Vänermuseet om att leta vrak, navigerade fel och dök rätt ner på det förmodade vikingaskeppet. – Inom hundra meter från skeppet ligger ytterligare sex vrak, och vi ska utreda om de är av samma typ. Tre av dem ligger nästan på varandra, säger Roland Peterson. För att datera skeppets ålder tas nu träprover. Vikingatiden kallas i Nordens historia järnålderns slutfas mellan ungefär 800 och 1050 efter Kristi födelse.”

6 kommentarer:

  1. Du ser du har en medeltida ådra även du ..... dras till det i allafall ;-))))) på något sätt.

    Det är väl genom alla misslyckanden man slutligen gör den stora upptäckten - eller var det inte så ?

    see you!

    SvaraRadera
  2. Äh, ni hittade ju Vänern i alla fall. Fick till min häpnad klart för mig att majoriteten av mina elever inte har en aning om var den stora sjön ligger. Försökte förklara vart jag kommer ifrån och sa Västergötland istället för Mariestad då jag i min enfald trodde att det skulle öka oddsen att någon visste var det låg. Jag mötte av tomma blickar och gapande munnar. Intill Vänern, försökte jag glatt. Frågetecknen stod kvar över huvudena. Till slut säger någon "Vänern...det är ett hav, va?" Tack gode gud att jag slipper udnervisa SO...

    SvaraRadera
  3. Hehehe! Jo det är sant, vi hittade iaf den lilla pölen.
    Om du nu ska försöka dig på att förklara var Sveriges vagga, förlåt jag menade var Västergötland, ligger så tycker jag att du ska snacka om Arn istället.

    SvaraRadera
  4. När jag säger att jag är från Mariestad är det alltid någon som säger. "Jaha, där har ni god öl".
    Faktum är att mariestadsöl inte har tillverkats här sen gud vet när, dessutom är det inte en god öl utan en äcklig nödöl som går ner i absolut värsta fall.

    Appropå fynd, jag har alltid drömt om att springa på en bockstensman eller liknande. Det skulle vara så spännande och borde ju inte vara så svårt att lyckas med men det närmaste jag har kommit hittils är en avdäckad alkis i busken utanför min lägenhet..

    SvaraRadera
  5. Har för mig att Mariestadsöl fanns när jag var liten, men jag tror att den hette "Old Ox" då det begav sig.
    Appropå fynd, jag tycker att du ska försöka hitta någon som är lite yngre än bockstensmannen.

    SvaraRadera
  6. Ja, "Old ox" har dom precis börjat med igen. Det finns Mariestads export och så finns det Mariestads old ox.
    Ja, om jag ska fynda partner så är jag nog ute efter något yngre förstås. Och någon mer levande.

    SvaraRadera