Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 7 maj 2009

Det som krokigt ska bli…

Att vara ute i naturen, och då speciellt paddla kajak, är mitt stora intresse. Att få dela ett sådant intresse med sitt barn är nog många föräldrars dröm. Har haft Ellen med mig ut i kajak vid några tillfällen, främst har vi då paddlat i en dubbelkajak där hon mest bara åkt med. Hon har nog hittills varit i minsta laget för att paddla själv. Hur gammal ska man då vara för att paddla själv i en kajak? Det är nog svårt att säga, men de flesta tonåringar har nog vuxet i en lite mindre modell av havskajak, men en liten åttaårig tjej är definitivt för liten.
Har länge tänkt att Ellen ska få en egen kajak när hon blir stor nog. Men att vänta tills hon blir tonåring är kanske inte någon bra idé. Hur är det man säger? Det som krokigt ska bli ska böjas i tid. Nej, det är säkerligen för sent att få en femtonåring intresserad friluftsliv och få med henne att följa med sin mossiga farsa ut och paddla havskajak. Med den insikten så jag har en tid sökt efter lämpliga barnkajaker. Har sett några som är som svänger runt som tvålkoppar för varje paddeltag, vilket inte riktigt är vad jag söker. Men under det sista året så har det kommit några modeller som ser ut att vara lite bättre barn och ungdomskajaker, några som till och med har roder.
Den kajaken som jag fastnade för heter Tahe Lifestyle. Den är framtagen just för ungdomar och äldre som vill ha en lite mindre och lättare kajak. Den är 393 cm lång och väger mellan 17 och 18 kg. Ellen fick provpaddla den i fem minuter i helgen och sen bestämde jag mig för att köpa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar