Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 23 april 2009

Årets Mälarpremiär.

Efter att ha spenderat förra veckan i Baku kom jag hem i lördags, skönt.
Jag hade sedan tidigare lovat att lägga ut Havspaddlarnas loggbok denna helg, innan paddelsäsongen kommer i gång på allvar. Eftersom vädret var fint och all is var borta så paddelsuget var på topp. Bestämde med Stefan och Magnus att vi skulle paddla ut till Stora Sandskär med loggboken på söndagen.
Vaknade på södagsmorgonen till strålande solsken men såg på termometern att det inte var någon större värme, vilket kan vara skönt när man paddlar i torrdräkt.
När jag kom ner till Björnön så såg jag att det blåste en frisk sydvästlig vind. Fick senare höra att vindmätaren på Hässlö visade 8 m/s.
Vi bestämde oss för att börja paddla söderut i sundet och därigenom få lä av Björnön. I sundet såg vi en massa olika fåglar bl.a. sothöns, grågäss, skäggdoppingar, knipor, fiskgjuse och säkerligen ett antal arter som jag inte känner till.
När vi kom ner söder om Björnön såg vi en massa vita gäss, dock inte av fågelarten gäss. Härifrån tog vi sikte på södra delen av St. Sandskär. Det var ca 4 km i rak motvind. Väl framme så fikade vi och skrev i loggboken innan vi la den i lådan.
När vi började paddla tillbaka såg vi ett Fiskgjuspar på den norra delen av Sandskär. Tillbaka färden gick norr om Björnön, först till skåpholmen och sedan via Almö-Lindös östra sida.Paddlad sträcka blev 15 km.

2 kommentarer:

  1. Tur att du har en liten trevlig paddel när det friskar i?

    SvaraRadera
  2. Hehe... ja, jag har ju både tränat under det senaste året och köpt en mindre paddel så nu orkar jag paddla i lite motvind.

    SvaraRadera