Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 2 april 2009

Börjar min sossecontainer bli Små borglig?

När jag var liten spelade min kusin Hoola bandoola band för mig. Jag minns att hon blev både glad och stolt när jag tyckte att dom var jätte bra. Trotts att detta var på 70-talet så var det inte budskapet som jag gillade, utan snarare soundet och det provocerande språket. Det har gått mer än trettio år men jag minns ännu texten ”Birmingham, Birmingham vilket jävla hål det var så skitigt att det liknade mest av allt en balja kol.” Jag var förvånad att man verkligen fick sjunga så.
Om det är samhället som har förändrats eller om det är att de flesta med åldern blivet mindre radikala vet jag inte. Eller är det kanske som en kollega uttryckte sig för en tid sedan, ”den som inte är röd i sin ungdom har inget hjärta och den som inte blir blå med åldern har ingen hjärna” Hur den än är så undrar jag om inte de flesta gamla Hoola bandoola fans idag är lite små borgliga. Ja, vem i hela världen kan man lita på? Men nu när den ena gigantiska fallskärmen efter den andra dinglar ner och girigheten hos företagsledarna vet inga gränser, tex läste jag idag att ABB:s vd tjänade 147 miljoner kronor för fyra månaders arbete, så skulle det inte förvåna mig om proggmusiken snart blir populär igen.
Men nu var det ju min gamla bil, en Volvo 945, även kallad sossecontainer som fått mig att börja fundera på höger/vänster. Den är förvisso fortfarande röd även om den börjar bli lite till åren. Men när vi för några veckor sedan skulle åka till Stockholms skärgård för att paddla, frågade Jakob hur man öppnar bildörren? Han tittade lite skeptiskt på mig när jag sa att det bara går att öppna dörren med höger hand. Jo, det är faktiskt så att på senaste tiden har bilen vägrat låta vänster bakdörr öppnas av vänster händer. Men tar man höger hand så går det bra att öppna dörren...

5 kommentarer:

  1. kul att du kommer ihåg gamla Hoola och att de gjorde intryck. Nu är jag medelålders och lyssnar fortfarande på mycket progg, faktist mest det.Vad det säger om mitt hjärta och min hjärna vill jag helst inte veta. Kanske alltihopa har en vackert omogen lila kulör.Kram och ha det gott/kusinen på landet

    SvaraRadera
  2. Hej Kusinen på landet,
    70-talet är förbi så nu får man lyssna på det man tycker är bra. Och man behöver inte lyssna på det man står för om det inte är bra. Och nu får man lyssna på ABBA utan att skämmas. Som gammal glamrockare lyssnar jag fortfarande på Bowie och Mot the Hoople och tycker att det är bra även om det blir mer av annat nu.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Vi(Frida och jag) tycker att det hedrar dig att du lyssnar på Bowie MtH. Vem minns inte "roll away the stone"-den gör en lycklig än i dag.Annars är det bra med "ongarna" som håller en uppdaterad på den nya musiken. Finns mycket där som även gamla urar som jag gillar. Glad Påsk och kramar/kusinen på landet

    SvaraRadera
  4. Ja Mot the Hoople är riktigt bra. Det är nog få som vet att Per Gessle fått namnet Gyllene Tider från just MtH

    SvaraRadera
  5. Det visste inte jag heller men det ska du få åtgärda när vi ses den 25e.kram

    SvaraRadera