Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 27 april 2010

Premiärtur till St. Sandskär

Hade planerat några turer i skärgården under vintern, dock satte is eller drivis stopp för dessa vinterpaddlingar. Men efter en lång och kall vinter så blev det då äntligen dags för årets första paddeltur.
Vid niotiden i söndags morse starta jag och Daniel från Björnöbron i strålande solsken. Det var vindstilla och knappt en krusning på vattnet. Så vi bestämde oss för att paddla ut till Stora Sandskär med Havspaddlarnas loggbok. Färden gick via Almö-Lindös östra sida ner till St. Sandskär. Väl framme så drack vi kaffe, åt mackor, bullar och choklad. Och naturligtvis så skrev vi lite i loggboken innan vi la den i sin brevlåda bakom fyren. Vi satt kvar ytterligare en stund och bara njöt av vädret, utsikten, avskildheten och vågskvalpet. Vid sådan här tillfällen förstår man varför man bor i Sverige.
Innan vi gav oss iväg kom Jan och Birgitta paddlande, även de var ute på årets första tur.
Tillbakavägen gick på Almö-Lindös västra sida. Tyvärr så måste jag erkänna att jag gjorde ett dåligt vägval då vinden, som kom från sydväst, hade tilltagit. Men Daniel som är ganska färsk paddlare klarade det utan några som helst problem.
Så här på våren så ser man flera små hus på öarna som man inte ser på sommaren när träden är klädda med löv. Något som man även ser gott om på våren är fåglar, vi såg bl.a. skäggdoppingar, knipor, sothöns, häger och häckande fiskgjusar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar