Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


lördag 24 april 2010

Burkmat

Har ännu inte paddlat något i år, förutom i bassängen, så paddelabstinensen är fortfarande hög. Men imorgon ska det äntligen bli Mälarpremiär.
Så i väntan på någon paddeltur tänkte jag skriva lite om burkmat, dock inte om den sortens burkmat som jag har i handen på bilden utan mat i konservburkar.
När man är ute i skärgården kan man bli inblåst någon eller några dagar och då är det ju bra att ha lite extra mat med sig. Frystorkat är bra ju himla bra för detta ändamål men konservburkar är ett lika bra alternativ. En av min favorit är Felix Gulaschsoppa. Själv förknippar jag gulaschsoppa främst med skidåkning i Alperna men Felix variant så god att man till och med kan äta den hemma. Vill man piffa upp denna soppa lite extra så kan man ta med lite creme fraich och klicka i.

5 kommentarer:

  1. Glöm för all del inte bort Bullens pilsnerkorv. Av bilden att döma borde den kunna bli en av dina livrätter. Kram/kusinen på landet

    SvaraRadera
  2. Då skall jag bjuda på burksoppa när du kommer till Sala. Jag bjöd på Keldas fisk och skaldjurssoppa nom entrerätt när vi hade gäster i lördags. Spetsad med vitt vin, cremefraich, finklippt dill och kräftstjärtar blev den rena gourmetsoppan. Vidare var jag lat och hade köpt färdig potatisgratgen till black and White köttet. Ändå hade jag attgöra hela dagen. Antafligen bäst att börja med soppburkar redan nu. Ålderna tar ut sig rätt.
    Mamsen

    SvaraRadera
  3. Ja du kusinen, Bullens pilsnerkorv är ju en riktig höjdare. Men jag har aldrig vågat prova den hemma någon gång…

    SvaraRadera
  4. Tack för ikväll mamma, jag måste ha missat soppan.
    Färdig potatisgratäng funkar även att tillaga på Trangiat. Man får dock vara försiktig med värmen.

    SvaraRadera
  5. Felix gulasch is da shit! Den har varit om inte liv så i alla fall humörräddare här många gånger.

    SvaraRadera