Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


torsdag 11 mars 2010

Kolbullar

Nuförtiden serveras kolbullar ofta i friluftssammanhang, men det är en gammal nordisk maträtt som förr tillagades av bl.a. kolare och skogshuggare. På den tiden levde de primitivt i skogen utan möjlighet att förvara färskvaror såsom ägg och mjölk. Ingredienserna till kolbullar består därför endast av vatten, mjöl, salt, torrsaltat fläsk (amerikanskt fläsk), som hade lång hållbarhet, samt rejält med ister att steka i.

Kolbullarna tillagas över öppen eld på en kolbullepanna eller kolbottenpanna som vissa kallar den. Min kolbullepanna har rundad botten och är gjord av tunn plåt men andra använder gjutjärnspannor som har platt botten med raka kanter, man tager vad man havfer.

Recept till två kolbullar:

  • 2 dl Vetemjöl
  • 3 dl vatten
  • ½ tsk salt
  • 200 g saltat fläsk (helst torrsaltat s.k. amerikanskt fläsk)
  1. Blanda mjöl, salt och vatten en stund före tillagningen så att mjölet får svälla. Om man ska tillaga kolbullarna inom det närmsta dygnet går det bra att blanda smeten hemma om hälla den på flaska.
  2. Tärna fläsket.
  3. Bryn hälften av fläsket i rejält med ister, kokosfett eller som jag brukar använda, rapsolja över öppen eld. (Ska prova använda kokosfett nästa gång.)
  4. Häll därefter hälften av smeten i pannan på det stekta fläsket.
  5. Efter några minuter, när smeten börjat stelna, vänd kolbullen och stek andra sidan.

    Servera med rårörda lingon och en öl.

2 kommentarer:

  1. Gott men det var längesen jag lagade det

    SvaraRadera
  2. Nästa gång vill jag verkligen komma i tid för att få smaka denna delikatess. Carl och Du hade ju proppat i Er allt medan vi äldre stackare jobbade i stugan.
    Kram
    Mamma

    SvaraRadera