Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


lördag 11 maj 2013

Frilufts- & Kajakmässa – paddling

Idag var jag och Ellen på frilufts- & kajakmässan som arrageras av Västerås Kanotförening. Sen Ellen fick en egen häst så har hennes kajak, en Tahe Lifestyle, mest samlat damm. Därför har jag funderat på om vi ska byta den mot en kajak som vi båda skulle kunna använda. Så förutom att vi tittade på en massa kajakprylar och en fyrmansroll så provpaddlade jag en Tahe Greenland. Kajaken verkar trevlig men jag som är van vid ”pråmar”, Tahe Reval och VKV Offshore, tyckte att den kändes väldigt trång. Men det kan ju som sagt bero på att jag inte är van vid denna typ av kajak. Måste nog provpaddla flera Grönlänningar innan jag vet om det är något för mig. Skulle gärna ha provat en Black Pearl LV men någon sådan fanns inte på mässan.
En annan fördel med mässan vara att Ellen fick lust att ge sig ut och lufta Lifestylen. Så sent på eftermiddagen, lagom till mässan stängde för dagen, återvände vi till kanothuset.

Vi paddlade söderut i Hässlösundet men redan efter 10 minuters paddling så gick min paddel, en Robson Storm, sönder. Den gick av på mitten vid skarven. Det syntes tydligt att den har varit förstärkt med en aluminium hylsa som hade åkt in i skaftet. Någon reservpaddel hade jag naturligtvis inte tagit med. Så jag fick låna Ellens paddel och bogsera henne tillbaka till kanothuset. Här lånade jag helt fräckt Magnus paddel. Skickade iofs ett sms och frågade men vi hann komma tillbaka innan jag fick ett medgivande svar. :) Tack Magnus!
Med lånad paddel gjorde vi nu ett nytt försök kom då lite längre ner i sundet innan Ellen började bli trött.  Hon konstaterade då att jag varken hade tagit med fika eller något godis. Så det var bara att börja paddla tillbaka igen.
När vi var tillbaka igen så provpaddlade jag en Tahe Greenland Touring. I denna lite större variant av Greenland kände jag mig lite mer hemma. Men den är å andra sidan för stor för Ellen så den går bort…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar