Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 6 september 2011

Rudtjärnsgrottorna

I lördags var jag och Ellen tillsammans med Stefan och hans söner Erik och Albin till Rudtjärnsgrottorna. Dessa blockgrottor som är det största grottsystemet i Västmanlands ligger några km sydost om Virsbo. Som längst kan man krypa in 65 m i grottorna. Den totala längden av gångarna är över 160 m. Gångarna går som en labyrint med ett antal in- och utgångar i ett stenrös. Flera av ingångarna är bara några dm höga och någon meter breda. Inne i systemet finns det flera trånga passager men också några små salar.
När vi kom till platsen var det redan några pappor där med sina barn. Konstigt, undrar varför det bara var pappor som var där med sina barn?
Vi passade på att starta när det andra gänget tog rast. Barnen kröp runt och tyckte att det var jätte roligt, men jag är inte säker på att det var dom som hade roligast :-) Själv fick jag nästan en Enid Blyton känsla när vi ålade runt där, Fem på skattjakt eller något sånt.
I en av gångarna följde vi ett rep som någon hade lagt ut. Vid en trång passage kröp jag med fötterna först och försökte åla mig fram, men när jag kom till bröstkorgen tog det stopp. Barnen hade då redan passerat och fortsatte hela vägen medan jag fick vända. Tillslut kom vi dock ut vid nästan samma ställe.
Man blir riktigt trött, öm, svettig och hungrig av allt krypande och krälande. Så efter ett tag bröt vi för att grilla korv och köttbullar vid eldstaden som finns alldeles intill grottorna.
Efter maten ville ungarna fortsätta en stund till, så det var bara att dra på sig hjälm och pannlampa och gå under jord igen.
Det var en riktigt fin dagsutflykt och det var nog inte sista gången som vi besökte dessa grottor.

1 kommentar:

  1. Jag får hjärtklappning när jag läser om era äventyr.....Själv hatar jag för trånga krypin och är rädd att fastna. Så jag följer gärna med på andra upptäcktsfärder men inte i trånga grottor eller andra minimala utrymmen.
    Ha det gott
    Mamsen

    SvaraRadera