Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


måndag 5 september 2011

Kajakkurs för Nigel Foster


I onsdags gick jag en teknikkurs för Nigel Foster. Det var Havspaddlarna som tillsammans med Friluftsfrämjandet arrangerade denna kurs. Nigel är inte bara en världsberömd paddlare utan även en erkänt duktig pedagog som denna dag tog sig an en grupp på fem paddlare i Västerås.
Till att börja med så gick vi igenom lite teori, så som varför kajaken lovar när man paddlar framåt och faller när man backar. Det är sådant som jag märkt tidigare men aldrig riktigt förstått varför det sker. Efter ytterligare lite teori satte vi oss i kajakerna och paddlade över sundet till Björnön där övningarna började.
Nigel håller kurser i det mesta vad det gäller paddling men dagens övningar var inriktade på styrteknik. Även om jag har paddlat Revalen utan roder under de senaste åren så fick jag lära mig ett och annat utav Nigel och hans hustru Kristine som var hjälpledare. Jag lärde mig faktiskt mer än vad jag hade trott att jag skulle göra.
Bara att se Nigel paddla och förflytta kajaken är ett nöje. Att styra runt kajaken på alla möjliga och omöjliga sätt är för honom helt naturligt. Hur bär han sig åt? När jag försökte göra någon av övningarna frågade Kristin varför jag höll så hårt i paddeln. Ser man hur Nigel håller i paddeln så förstår jag vad hon menar, se bara på fotografiet.
Lunchen avnjöt vi, i det fina vädret, på Östra holmen. Efter lunchen fortsatte vi med fler övningar och paddlade så småningom tillbaka till Björnöbron.
Dagen avslutades med ett föredrag på biblioteket där han berättade om ett annorlunda paddeläventyr som de gjorde 2010. Turen gick från Medelhavet genom Frankrike till Atlanten. De färdades genom gamla kanaler och vindistrikt med allt vad det innebar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar