Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


söndag 30 januari 2011

Skidtur i Klotens naturreservat

I helgen var Erik, Stefan och jag på skidtur i Klotens naturreservat. På lördagsförmiddagen skidade vi fram till vindskyddet, norr om Nothussundet i långvattnet, där vi åt lunch. Här lastade vi av våra ryggsäckar och gjorde en dagsturen med lätt packning.

Att skida fram över isen, i någon minusgrad och lite blåst men i solsken, kändes härligt. När vi kom fram till sundet mot Korslångssmedjan var det öppet vatten så vi fortsatte på land istället.
På tillbakavägen skidade vi över berget och kom fram lite norr om vindskyddet.
Framme vid vindskyddet började Stefan hämta ved och Erik skottade fram grillplatsen, som var helt översnöad, och själv fick jag koka kaffe, men någon måste ju göra det hårda arbetet ;-)
Som vanligt ville Erik tända brasan med tändstål, ingen lätt uppgift med den sura veden som vi hade tillgång till. Turligt nog hade Stefan tagit med lite tändved som var riktigt torr. När elden väl började ta fart så gjorde vi scones i gjutjärnspanna. Senare på kvällen lagade vi bakpotatis och lök i glöden och till detta stekte vi oxfilé. Till efterrätt blev det en 70-talsklassiker, grillad banan med choklad.
Trotts en fantastisk stjärnklar kväll blev det en mild natt som vi tillbringade i vindskyddet.
På söndagsmorgonen steg jag upp lite före de andra, mest för att jag var nödig. Men när jag ändå var uppe så sågade och hugg jag upp lite ved till morgonbrasan.
Efter frukost så packade vi ihop våra saker och skidade tillbaka till bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar