Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


måndag 2 november 2009

Premiärtur med nya kajaken 09-10-31

I lördags var det dags för provturen i den nya kajaken. Vi startade vid tiotiden från kanothuset. Men för omväxlingskull så paddlade vi norröver, mot stan, istället för söderut som vi brukar göra. Först passerade vi Fågelviken och Framnäs, där det ligger flera hus fint utefter stranden. När vi sedan kom fram till Mälarparken paddlade vi in i småbåtshamnen för att titta på de nybyggda bostadshusen. Hade faktiskt inte en aning om att det byggdes här, viste inte ens att varvet var rivet. Där ser man hur mycket jag rör mig i dessa kvarter… När vi ändå var i dessa krokar så passade vi på att paddla in till det gamla kraftvärmeverket. Planerna på att bygga om det till ett badpallats ligger tydligen på is. I hamnen utanför såg vi en sjunken båt med olja och annan skit som börjat läcka ut, en sorglig syn.
På väg in till Tullhuskajen passerades Lillåudden där det flanerades vid strandpromenaden. Härligt, med lite liv och rörelse vid strandkanten.
Nu började Erik bli kaffesugen så vi bestämde oss för att hitta en plats för fikapaus. Så stävarna vändes mot hotell Utter In men här var det stängt för säsongen, med fönstren förspikade och mössa på skorstenen, så vi fortsatte till Östra Holmen.
Väl framme vid Östra så kändes det som om det lite gråa vädret skulle övergå i regn. Men när kaffet och smörgåsar avnjöts så sprack himlen upp och solen tittade fram.
Efter pausen så passerades Elba och Västra Holmen rundades i solskenet innan vi paddlade tillbaka.
Vi som paddlade var Zdenek, Erik, Kjell och jag.

Ps. Hur kändes kajaken då? Jo, faktiskt som jag hade förväntat mig. Den känns trygg, säker och stabil. Den är dessutom väldigt kursstabil, svarar i princip inte på kantning, men den svarar väldigt bra på roder utslag. Den stora sittbrunnen och de mycket speciella fotstöden gör att man kan arbeta bra med benen vid framåt paddling. Ds.

2 kommentarer:

  1. Bra fråga Robert, du är inte den enda som frågat det. Får nog göra ett lite tillägg.

    SvaraRadera