Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


lördag 24 oktober 2009

kajakflottan utökats...

Jag tror att det var sommaren 1994 som jag och brorsan såg två kanotister komma paddlades inne i Ridö arkipelagen. Från våran segelbåt såg vi hur de slingrade sig fram efter strandkanten, och vi konstaterade att det där måste vara den ultimata naturupplevelsen. Ola sa - vi köper oss varsin VKV. Själv hade jag inte riktig koll på vad Vituddens Kanotvarv var för något.
Flera år senare när jag väl bestämde mig för att köpa en kajak så spenderades några vintermånader med att, på nätet, surfa efter havskajaker. Ganska snart stod det klart för mig att den var en VKV som jag ville, och jag brukar se till att få det jag vill ha. Men när jag väl kom till skott så blev en Tahe Reval istället.
Idag förstår jag att det är två helt olika kajaker för helt olika ändamål. Att välja mellan en Tahe Reval och en VKV Lisa är ungefär som att välja mellan att köpa en motorcykel eller en bil när man ska köpa ett fortskattingsmedel. Men idag har min kajakflottan utökats med en VKV. Det blev en begagnad VKV Seagull Off Shore från 2009.

5 kommentarer:

  1. Har du provat din "gubbräser" ;-?

    SvaraRadera
  2. Hej Johan!
    Trevligt att träffas i Rimo. Vårt äventyr fortsatte till Stavsnäs där jag la i min Off-shore med alla prylar (tre sistsar, räddningspaddel, flottöreroch kajak-easy-enter) i Stavsnäs och paddlade den till "hemmahamnen" på Runmarö. Det gick strålande även utan barlast.
    Nu verkligen lä'ntar jag efter en riktig tur, men det lär dröja till våren då vi fortfarande är ganska mycket nybörjare.
    Ha det bra!!!
    Ps är det kärring-räser oxå?
    //Maria

    SvaraRadera
  3. Haha...nej, jag har inte provat den ännu. Men nästa helg så blir det nog en tur.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det blir packis och snöstorm. Brukar infalla kring Allhelgonahelgen.
    Mom

    SvaraRadera
  5. Skeppsredartraditionen ligger i släkten. Tyvärr har jag ju flaggat ut och avyttrat större delen av min fartygsflotta, men vem vet, en vacker dag kanske man åter får segla på de grumliga oceanerna runt skåpholmen.
    Jag tycker att du ska ändra efternamn till Onassis med omedelbar verkan. Annars kanske inte redarbranschen tar dig på allvar...
    //lillebror

    SvaraRadera