Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


söndag 29 november 2009

Adventspaddling








För fem år sedan läste jag på Havspaddlarnas hemsida att en grupp hade varit ute på adventspaddling. Måste erkänna att jag då tänkte de måsta vara lite galna som paddlade kajak mitt i vintern. När jag några år senare blev turledare för just denna traditionella tur så tyckte jag inte alls att det var något konstigt med att paddla havskajak vintertid. Med rätt förberedelser och rätt kläder går det utmärkt att paddla på vintern. Man skulle nästan kunna dryfta sig till att damma av den gamla klyschan, ”det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder”. Fast riktigt så enkelt är det ju inte, vinterpaddling kräver naturligtvis helt andra förberedelser och försiktighetsåtgärder än sommarpaddling. Men faktum är att några av mina mest minnesvärda turer har jag gjort vintertid ute i skärgården. Det känns som att man får ha hela skärgården för sig själv. En av Havspaddlarnas populäraste turer, fågelturen, sker på senvintern innan fågelskyddet börjar. Det är en tvådagars övernattningstur i Sörmlands skärgård.
När vi i helgen, för tionde året på rad, genomförde adventspaddlingen så blev vi sex kanotister som i det, för årstiden, varma vädret kunde njuta av en fem timmar lång paddling i växlande moln och sol. Vi startade från Björnöbron vid tiotiden och paddlade i lugnt tempo norr om både Björnön och Almö-Lindö. Sedan fortsatte vi söderut mellan Tovan och Ryberg ner till Stora Sandskär. Väl framme så tändes en brasa att värma sig vid. Runt elden fikade vi med glögg, pepparkakor och mina hembakade Lusse-kajaker. Innan vi paddlade tillbaka så skrev vi några rader i Havspaddlarnas loggbok som ligger på ön.
När vi vid tretiden åter var tillbaka vid Björnöbron så hade vi varit borta i fem timmar men endast paddlat ca. 14 km. Inte så långt men vi hade väldigt trevligt runt elden.
Vi som paddlade var: Erik Gunnarsson, Kjell Löfberg, Zdenek Klimt, Stefan Humbla, Lars Lundin och Jag.

1 kommentar:

  1. Underbart med en son som är en så stor friluftsentusiast (med tanke på lata mamma)
    Kram Mom

    SvaraRadera