Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


söndag 5 juli 2009

Aggarön runt

I torsdags berättade Magnus att han, i VKF:s regi, skulle leda en tur till Aggarön på söndag. Han frågade då om jag ville följa med, vilket jag naturligtvis ville. Vi blev fem personer som gav oss iväg i förmiddags vid niotiden, för att paddla runt Aggarön. Till att börja med paddlade vi sydost i Björnösundet och fortsatte sedan fram till Mårtensham, där vi korsade farleden över till Aggarön.
Lunchen intogs på norra sidan, på den klippiga udden, strax väster om hamnen. Som ett roligt och kulturellt inslag hade Peter tagit med sig en artikel, från VLT och lite annat, om just Aggarön. Han berättade bl.a. att Gustav Vasa hade ägt ön och att det fanns dokument som visar att han sålde den på 1500-talet. Själv hann jag inte läsa artikeln under lunchpausen men tänkte göra det vid nästa paus… ja, ja, ni kan ju gissa om jag kom ihåg det.
Efter lunchen fortsatte vi söderut på östra sidan, där vi såg vi både havsörn, fiskgjuse och svanar. Ön verkar vara fin med öppna ytor i mitten, men strandkanten runt ön är tyvärr ganska igenvuxen med träd ända fram till vattenbrynet. Vid södra udden bestämde vi oss för att även runda Rögrund som ligger söder om Aggarön.
På tillbaka vägen stannade vi till på norrskär för att fika. Till vår stora förvåning möttes vi här av oöppnade ölflaskor och konservburkar, tältpinnar, rep en yxa mm. Det såg ut som om några hade gett sig av i all hast och glömt kvar allt detta. Detta fick naturligtvis fantasin att flöda hos oss. Några av oss passade även på att bada innan återfärden, som gick väster om Björnön.
Det blev en härlig tur i omväxlande väder men uppehåll hela tiden. Den totala sträckan blev idag 27,5 km. Och vi som paddlade var Magnus, Peter, Erik, Christina och jag.

1 kommentar: