Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 23 februari 2010

Tofu, soltorkade tomater med pistaschnötter

När jag i somras, på Luröturen, bjöd Havspaddlarnas ordförande på denna vegetariska rätt så funderade hon på hur den skulle smaka om man bytte ut tofun mot fetaost. Båda två är i och för sig snarlika i konsistens och ganska neutrala i smaken. Men tofu är inte bara proteinrikt den håller sig även länge utan kylskåp, vilket kan vara praktiskt på en lite längre tur.
Receptet nedan, som jag har lånat, från Karin Sundqvists kokbok för uteätare, ”På en låga”. Här har Karin använt tofu naturell för att lyfta fram smakerna av nötterna och de soltorkade tomaterna. Väljer man soltorkade tomater i olja så kan man sedan använda den smakrika oljan som dressing till pastan.

För två personer använd:
- Fullkornspasta
- Soltorkade tomater i olja
- Pistaschnötter, ½ dl skalade
- Tofu, 4 msk
- Salt och svartpeppar
- Balsamvinäger

Koka pastan strö sedan över nötterna, tomaterna och tofun. Salta och peppra och toppa sedan med oljan och lite balsamvinäger.

När jag har lagat den här rätten så har jag tagit hela tofu paketet, 275 g, och sen har jag nog skalat lite fler nötter än vad receptet säger. På ICA hittade jag färdigstrimlade soltorkade tomater i olja.

1 kommentar:

  1. Du får bjuda mamma på tofu eftersom jag aldrig har smakat den tidigare. Här gäller bara den gamla hederliga husmanskosten som blir lagom tråkig i längden. På lördag är det marknad i Sala.Vi hörs snart.
    Kram
    Mamsen

    SvaraRadera