Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


onsdag 13 januari 2010

Traditioner...

Någon lär ha sagt en gång ingen gång, två gånger en vana. Men när blir det egentligen en tradition?
Idag är det tjugondag Knut och då ska, ju enligt svensk tradition, julen dansas ut. Det är en tradition som även finns i Finland och vissa delar av Norge. I övriga världen tar julhelgen slut i och med trettondag jul.
Namnet tjugondag Knut kommer ifrån Knut Lavard som mördades efter att julefriden var över den 6 januari 1134. Mördaren var hans egen bror som ville ta över den danska kronan efter deras far, Kung Nils.
Knut blev senare helgonförklarad och hans dödsdag den 7 januari infördes i almanackan under medeltiden. I Danmark är denna dag fortfarande Knutsdagen medan den i Sverige flyttades till den 13 januari för ca trehundra år sedan.
Undrar just om de som flyttade namnsdagen, Knut, från den 7 till den 13 förstod att de även flyttade avslutet på julen?
Men nog om detta och tillbaka till frågan om när något blir en tradition. För fem år sedan när jag skulle klä granen upptäckte jag att jag inte hade någon julstjärna att sätta i toppen på den. Lite på skoj satte jag då en ölburk i toppen och Ellen, som då var fem år, bara blängde på den. Som av en slump så fick året där på en stjärna och jag hade dessutom köpt en själv. Så där stod jag med två stjärnor, men för Ellen hade det blivet en tradition att ha en ölburk i toppen av granen, så det är inte tal om att sätt upp en stjärna här inte…men men nu är julen i alla fall över även här.

3 kommentarer:

  1. Så även här......och vi har ju som du vet en hatt i vår grantopp!
    :-) A

    SvaraRadera
  2. Och vi hade en tomteluva, modell mindre, som Ellen satte i då hon klädde senaste julgranen till oss.
    Mor

    SvaraRadera
  3. Hehe… men frågan är vilket som känns bäst, om barnet berättar på dagis att vi har en hatt, mössa eller ölburk i toppen av julgranen?

    SvaraRadera