Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


måndag 3 augusti 2009

Topptur till Landsberget

På den sista semesterdagen gjorde vi en toppen tur till Västmanlands högsta topp, Landsberget 217 m ö h. Ellen och jag fick sällskap av Grete och hennes pojkar, Jonathan och Erik.
På uppvägen gick vi genom en härlig ravin som jag tror heter Issjöstigen. Ravinen är full av stenblock täckta av mossa och höga träd. Några träd ligger över stigen som man får klättra över. När inlandsisen drog sig tillbaka för ca 10.000 år sedan hamnade några stenblock på varandra och bildar små grottor. Vi tog en liten genväg rakt igenom en sådan grotta.
Väl uppe på toppen fann vi ett högt utkikstorn, ett vindskydd och några eldstäder. Grete och några av barnen klättrade upp i det ganska höga utkikstornet för att se den fina utsikten över Åmänningen.
I en av eldstäderna gjorde vi upp en eld. Medan vi sedan väntade på att det skulle bli glöd så täljdes det grillspett för glatta livet. Dessa användes först till att grilla korv med, och sedan till att grilla marshmallows. Mums! Apropå något gott så fanns det massor av blåbär som vi också mumsade i oss. Men svamp var det inte så gott om.
Efter att ha fyllt på med energi så lektes det och klättrades i träd. På ner vägen tog vi den kortare men brantare stigen. Lyckligtvis var den tillräckligt lång för att vi skulle kunna ta en fikapaus med hembakad sockerkaka innan vi var tillbaka vid parkeringen.

1 kommentar:

  1. Förstår att det var en härlig utflykt. Jag vet en liten illbatting som gärna varit med där......och så bara älskar han att grilla marshmallowsmums...;-)

    Ha det vännen!

    A o J

    SvaraRadera