Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


tisdag 11 augusti 2009

Paddling i Luröskärgård












I helgen ledde jag en tur för Havspaddlarna i Luröskärgård. Planerandet inför denna tur började redan förra året då jag bokade kojerna i segelfartyget Gjöa och bastuflotten Mysingen på gästhärbärget LuringenTeckenstorlek.
Tidigt på lördagsmorgonen gav vi oss av från Västerås mot Ekenäs på Värmlandsnäs, där Luröskärgård börjar. Denna härliga skärgård, bestående av ca 250 öar, avslutas sedan mitt i Vänern vid Lurön ca 12 km längre söderut. Hela skärgården är naturreservat förutom större delen av Lurön. Flera av de mindre skären och holmarna är fågelskyddsområde fram till 31 juli, varför vi la turen i början av augusti.
I farleden ut från Ekenäs är det ganska mycket vass, men snart började skärgården breda ut sig i sin prakt, och vi kunde snirkla runt bland en massa skär och kobbar. När vi paddlat en stund kom vi till Korsholmen och vid dess sydvästra sida fann vi en fin liten lagun. Då det börjat kurra lite i magen bestämde vi oss för att äta lunch på några av dessa skär.


När lunchen var uppäten badades det och Sonja ville, som vanlig, visa hur duktig hon är på att rolla.
Efter mat och bad fortsatte vi söderut och nästa stopp gjordes på några låga kala skär väster om Husön, vet inte om de har några namn, möjligen tillhör de Lurseglarna.
Väl framme vid Stenstaka så installerade vi oss på Gjöa af Lurö, otroligt läckert. Gjöa af Lurö är en kopia av Roald Amundsens forskningsfartyg Gjöa, som 1903 lämnade Oslo för att finna nordvästpassagen. Med sin besättning passerade hon även den magnetiska nordpolen. I början av 70-talet kom hon tillbaka till Norge och finns nu att beskåda på sjöfartsmuseum i Oslo.
När vi bäddat våra kojer så gick vi till Mysingen som gästhärbärgets bastuflotte heter. På denna flotte finns två åttkantiga träkåtor, en med bastu och en med eldstad för grillning. Sune, som tillsammans med sin fru Marianne, driver Luringen hade då gjort upp eld i bastun, badtunnan och grillkåtan. Och Marianne hade gjort en god grillbuffé åt oss. Snacka om att komma till dukat bord :-) I den härliga kvällssolen fick vi en alldeles fantastisk kväll som jag sent ska glömma.
På söndagsmorgonen vaknade jag helt utvilad och tittade ut ur skeppsventilen som fanns i min koj och såg morgonsolen lysa upp en liten båt. Vilket härlig sätt att vakna på!
Efter att vi intagit frukost på bryggan började vi paddla runt Lurön och fortsatte sedan norrut i skärgårdens östra sida.


Vi stannade till på Vithall för att äta lunch, bada och besöka en gammal fiskebostad som nu är ett öppet museum.
Även i år frapperades jag av att det var så få fritidsbåtar i denna pärla. Det kändes nästan som om vi fick ha hela skärgården för oss själva denna helg.
De som följde med på denna tur var Birgitta, Jan, Erik, Hans, Ander och Sonja.

6 kommentarer:

  1. Vi som trodde att vi hade världens bästa dagar i Ugglarp och så kommer Du med Dina upplevelser....En tia av tio möjliga poäng kan jag tro
    Mom

    SvaraRadera
  2. Åh så fint..blir ju närstan sugen på att paddla. Antagligen skulle jag kantra och få skavsår i händerna.

    SvaraRadera
  3. Hade det funnits kajaker med propeller i häcken och en dieselmotor akter om sittbrunnen så hade jag nog troligen hakat på någon av dina Nordenskiöld-expeditioner!
    //lillebror!

    SvaraRadera
  4. Tack Jonas för denna trevliga helg!
    Hoppas att du redan nu bokat en "repris" nästa år.

    SvaraRadera
  5. Hej Hej - vilken underbar resa ni verkar ha haft. Härliga bilder - bra fixat Jonas!

    Ha det gott!
    Axet

    SvaraRadera
  6. Kalastur verkar det som. Härligt! // Kusthare

    SvaraRadera