Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


söndag 1 september 2013

Paddling i västra Mälaren

Idag deltog jag i Havspaddlarnas tur som startade från Kungsör. Turledare var Malin som tillsammans med Håkan ledde oss norrut mot Jägaråsen. Innan vi startade kändes det lite svalt och blåsigt, men så fort vi kom ut på Galten så kom värmen. Så redan efter ett par km stannade vi vid en badplats för att ta av oss tröjor och jackor. Efter att vi lättat på klädseln paddlade vi vidare norrut och rundade Örsåsudden och fortsatte sedan in i Hedströmmen.
Hedströmmen är en lummig å med ett rikt fågelliv. Vegetationen på sidorna om ån var tät och gjorde det svårt att se vad som fanns bara några meter på sidan om ån. Med det fanns desto mer att titta på utefter kanterna, bland annat växte här humle vilt, något jag faktiskt inte sett växa vilt tidigare. På flera ställen såg vi djurstigar som gick ner till ån samt spår efter bäver. Efter några km så vände vi tillbaka och när hela gruppen var samlad passade Stefan på att ta en gruppbild.
Stefan hade för dagen lånat en Prijon Kodiak, vilket är samma modell som vi ska använda i Kroatien om några veckor. Att provpaddla kajakmodellen innan vi kommer ner till Adriatiska havet tycker jag var en bra ide’. Så innan vi var tillbaka ute på Galten så bytte jag och Stefan kajak med varandra utan att gå iland. Det var intressant att provpaddla denna typ av kajak. Jag kunde konstatera att den var väldigt bred, hög och stabil (vilket var föga förvånnande).
J
Efter lunchen, som intogs vid badplatsen på Malmön, var det flera i sällskapen som badade. Bland annat så provades hur många personer som kunde sätta sig på Malins kajak innan de sjönk och om man kunde stå och balansera i eller på kajaken.
Vid fyratiden på eftermiddagen vara vi tillbaka vid Kanotklubben Kungsörnen Kungsör, KKKK. Undrar varför de har fyra och inte tre K i emblemet…



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar