Här skriver jag om mitt kajakpaddlande och lite annat som blöter ner min näsa. Vill du titta lite närmare på någon av de små bilderna är det bara att ”klicka” på den.


onsdag 27 april 2011

Påskpaddling i Stendörren

Vid fint påskväder hade jag och Erik pratat om att paddla några dagar i skärgården, och jag kan nog inte minnas att vädret varit bättre någon Påsk. Så jag hämtade Erik tidigt på Påskafton för att åka till Stendörrens naturreservat. Väl framme lastades kajakerna av vid en liten brygga strax före Naturrum där bilen parkerades.
Trots det fantastiska vädret så var skärgården i princip tom på andra båtar, så vi behövde inte hålla utkik efter andra båtar när farlederna skulle korsas, vilket kändes skönt.
Vi började med att paddla förbi Naturrum och över farleden till Krampö. Här snirklade vi runt de södra öarna och skären en stund, innan vi hoppade iland för att äta lunch. På fotografiet syns utsikten mot söder, med Hävringe lotsstation i horisonten. Sämre lunchutsikt kan man ju ha.
Efter lunchen fortsatte vi sydost mot Ringsön. Hade först lite funderingar på att slå läger bortanför Hartsön men vi bestämde oss istället för att paddla runt Ringsön och hitta en tältplats med både kvällssol och morgonsol någonstans söder om Krampö.
Till slut fastnade vi för några släta hällar på Klovskär. Har tidigare tältat på två andra ställen på just denna ö men aldrig så nära havet.
I den härliga kvällssolen satt vi och pratade, klämde varsin öl, drack lite whisky och åt nötter, ölkorvar och torkat renkött. När jag satt där så undrade jag om man kan fira påsken på ett bättre sätt?
I solnedgången lagade vi och åt en god middag på färsk pasta med kyckling som sedan avslutades med ost och vin. Så här års har man ju, trots värmen, ett stort kylskåp i kajaken, så det är ju inget problem att ta med sig färskvaror.
Strax före skymningen tände vi en brasa som värmde gott när solen försvann och det blev lite kyligare. Natten blev ganska kall med några frostgrader, men med en dunsovsäck gick det inte någon nöd på en. Under natten hördes ejdrarnas karakteristiska sång a-hoo, a-hoo, a-hooo.
Vi sov ganska länge på påskdagens morgon för att sedan äta frukost i lugn och ro. Kunde inte låta bli att fotografera Erik när han städade ur tältet.
Även på påskdagen låg havet ovanligt lugnt så vi passade på att rundade några av de södra skären innan vi fortsatte till Kalklubbarna. Här paddlade vi genom den naturliga kanalen som går genom ögruppen. Sedan bar det tillbaka till Stendörren via Lilla och Stora Runnskären och Krokholmarna där lunchen intogs. Efter lunchen rundade vi Äspskär där vi såg många frilufsande människor ströva omkring. Just det att flera av dessa öar, genom hängbroarna, är tillgängliga för allmänheten gör Stendörrens naturreservat så speciellt.
Så här på våren är fågellivet väldigt aktivt, några av de arter som vi såg var: ejder, storskrake, knipa, havsörn, strandskata, knölsvan, gäss och säkert flera andra arter som jag inte känner igen.

2 kommentarer: